Resedagbok
Hua Hin, Thailand

Lordagen den 1 oktober

Hejsan!!!
Har har vi det jattebra, vi spenderar dagarna pa stranden eller sa ligger vi o gottar oss vid poolen. I torsdags akte vi pa en shoppingtur till Bangkok, vilken stad, skulle inte vilja bo dar.
Det handlades o handlades, mackan o sarah tycker inte det ar tillrakligt varmt har utan de kopte sig var sin vinterjacka......
Det var en kul tur men vi var ganska trotta nar vi kom hem.
Ha det bra!

Onsdag 28 september 2011

Vi har det bra i Thailand!
Internetet i huset har vi inte fatt igang sa det kommer inte bli sa frekvent skrivande som forra aret.
Har ar det lungt och skont. Battre vader an vad vaderrapporterna visade innan vi akte hit, det kommer en del skurar. Men det ar nastan bara gott. Fyra av fem dagar har vi varit pa stranden och det tycker vi ar helt ok. Imorgon aker vi pa en heldagsutflycket for shopping i Bangkok.

Ha det bra dar hemma!

/// P S M

Tisdagen den 14 december

Kan berätta att vi är hemma och resan hem gick bra.

Lördagen den 11 december

Temp i luften: 33
Temp i havet: 30
Temp i polen: 28

Hejsan!!
Sista kvällen i huset, imorrn kväll/natt åker vi hem.
Just nu känns det ganska bra man behöver nästan 3 veckor borta för då längtar man faktiskt hem lite. Semestern har varit bra som vanligt, lite synd om Sarah som blev sjuk i 3 hela dagar. Vi har badat, solat och ätit jättegott. Ikväll blir det den sista shoppingen, eftersom Sarah inte kommer att få i allt i sin resväska kommer vi att få ha en del i våran, detta shoppande.
Vi får höras när vi kommer hem!

Onsdagen den 8 december

Temp i luften: 33
Temp i havet: 27
Temp i polen: 27

Hej!
Efter 2 dagar vid poolen var det dax för en heldag på stranden. idag blåste det ganska ordentligt så det var en del vågor. Medans jag o Sarah har legat vid poolen och varit iväg o shoppat har Mackan spenderat ca 2 ½ dag inomhus framför datorn(framgår av fotot). Han har gjort klart 62 sidor powerpoint till Götene.(vilken kille). Har varit på Great American Ribs 2 ggr på 4 dagar, vi har ätit de godaste revbenen och idag åt vi hamburgare. I måndags var vi och åt buffe vilket smakade jättebra. I tisdags hade jag o Sarah en shoppingdag det handlades som bare den.
Ha det bra!

Söndagen den 5 december

Väder: Klart väder,moln på eftermiddag
Temp i luften: 35
Temp i havet: 29

Hejsan!
Idag har det nog varit den varmaste dagen på stranden, solen brände gott. Här har det pyntats pga att det är kungens  födelsedag idag. man sätter upp massvis med kort och fyller stan med lampor. Efter en stunds kortspel kan det konstateras att det inte var Sarahs dag. Nu åker vi iväg till trotto för att dela på minst 5 rätter bör kosta ca 150 kr(för alla tre med dricka).

Fredagen den 3 december

Väder: Halvklart
Temp i luften: 29
Kändis: Curt-Eric Holmqvist

Det forsätter vara lite halvklart, men för egen del tycker jag att det är helt perfekt. Vi har det bra Sarah är nu helt frisk. Under gårdagen var jag på ett apotek och fick tag i några tabletter som bet bra. Så idag har hon varit med i solstolen igen. Eftersom hon har fått bra färg i ansiktet under dagen så får vi nog hålla oss till småvägar när vi går ner till stan ikväll. Annars lär vi stoppa upp hela Hua Hins trafik utmed den stora gatan eftersom hon ser ut som ett stoppljus.
Varje kväll är det kortspel som gäller och där har hitills inte rosat marknaden, men ikväll är det nya givar... Pernilla bara plöjer igenom böcker, hon snittar nästan en om dan. För egen del så har jag nu lyckas läsa en bok. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Den kan jag verkligen rekomendera som en bra julklapp. En skön och lärorik bok. // Mackan

Onsdagen den 1 december

Väder: Halvklart
Temp i luften: 29
Temp i polen: 26

Två dagar med lite halvmulet väder, men inget regn. Sarah har varit lite krasslig så vi har varit vid huset och badat i poolen. Vi har provat på att beställa hem mat och sett ett antal filmer. Hemma i svedala är det kallt har vi förstått, så vi ska väl inte gnälla att vi är röda som kräftor för tillfället. Solen tar mer än vad man tror trots att det är lite moln. Sarah är på bättringsvägen så imorgon bär det nog av till stranden igen. Hej svejs

Måndagen den 29 november

Temp i havet: 29

Hej på er hemma i snön!
Trodde det skulle bränna mer i skinnet idag efter en hel
dag i solen utan parasoll, vissa tog läspaus i skuggan.
Som vanligt är allt bra här, maten, värmen och baden.
Ikväll har vi tänkt att ge oss ut på en shoppingrunda i det stora varuhuset något kommer vi ju alltid att hitta.
Idag tänker vi på Carita som skulle fyllt 65 år.
Ha det bra!!!

Söndagen den 28 novemer kl 19

Lägesrapport
Väder: Klart väder, lite moln på eftermiddagen
Kändis: Sören Åkerby

Väder: Klart väder, inga moln
Temp i luften: 30
Temp i polen: 26
Maneter: Några ofarliga uppflutna på stranden
Mackans kycklingsoppa: Mycket god
Utlästa böcker: Perni 1, Sarah ½, Mackan 1 (serietidning)

Nu har vi sovit ut ordentligt och vi har haft en bra dag på stranden. Perni och Sarah har abstinens efterom de inte ha handlat något än så det lär väl bli några affärer och marknader ikväll är jag rädd för. /Mackan

Onsdagen den 24 novemeber kl 18:00

Ja då är vi på plats i Hua Hin igen. Resan har gått bra och kl 9:30 var vi på plats. Rev upp väskorna, dopp i polen och sedan ner till stranden. Intog den första thai maten och strandpersonalen kände förstås igen oss från förra året, så Sarah behövde inte beställa. Hon fick stekt ris med kyckling per automatik. Vi har inte sett några maneter. Internet funkar i huset så nu kan det bli lite tätare rapporteringar i år. Nu ska vi bara gå ut en kort sväng, sedan är det sängen som gäller. /Mackan

Tisdagen den 2 november 2010

Favorit i repris. Den 23 november åker Pernilla, Sarah och jag tillbaka till Hua Hin och Thailand. Tänkte att vi som förra året kör en en liten resedagbok....

Onsdagen den 2 december

Hej!

Nu sitter vi här vår sista kväll och ska snart ut och shoppa det sista. Tänkte skriva en liten sammanfattning av vår resa. Det har varit kanon väder hela tiden, inte en enda regndroppe. Vi har kommit fram till att Takiap Beach är den bästa stranden och idag såg vi Kjell Bergqvist och hans familj där. Några mer kändisar vi har sett är t.ex. Staffan Linderborg och Kurre Lindström. Har ätit på massor av goda restauranger.

Vi har en topp 4 lista av saker.

Matställen

1 No-No

2 Café de lewis

3 Trotto

4 Thaibuffen mittemot Shell(vet inte vad det heter)

Ölsorter:

2 Sarahs röv

3 Sarahs rygg

4 Pernillas panna.

Detta var det sista inlägget på resedagboken men vi kommer ju hem till kyla på fredag så ni får veta mer om vår resa då. Ha det bra så länge//Sarah,Pernilla,Marcus

Måndagen den 30 november

Hej!

Redan måndag kväll och vi har bara 3 dagar kvar på vår underbara semester. Dagarna har sett ut som de andra förutom igår då vi kom en timme senare till stranden pga att Sarah tog sovmorgon, vilket hon säkert behövde. Igår kväll var vi på en annorlunda middag, vi gick och åt Thaibuffe. Vi hamnade en bit bort från centrum där det inte kryllade av västerlänningar direkt. Vi fick sätta oss vid ett bord där det fanns ett hål mitt i där de lade i kol sen var det bara att gå och hämta mat. Det fanns massor med mat men vad skulle man våga ta, vi började med lite kött och grönsaker som vi tog med till bordet och fick börja grilla. Snart hittade vi ris och framförallt Pommes. Mackan provade både att grilla bläckfisk och kolever, vissa saker gick inte alls att äta för de var för starka. Thailändarna kunde däremot äta, de åt säkert i flera timmar. Vi avslutade med lite frukt, allt detta + dricka kostade oss 500 bath ungefär 120 kr. Sedan blev det givetvis en shoppingrunda som avslutades med att Sarah och Mackan provade på fiskspa. De fick stoppa ner fötterna i ett kar fullt med småfisk, de började med en gång att äta på deras fötter och där satt de i 15 minuter. Nu är det dags för oss att gå ut och äta. Ha det bra! //Pernilla

Fredag den 27 november

Hallå!

Egentligen händer det inte så möe här, vi åker till stranden kl 9 och kommer hem runt 5 tiden men det är ju så en semester ska se ut. Nu har vi haft några riktigt varma dagar, det har inte blåst så mycket och det har sina fördelar med att det inte finns lika många maneter som det fanns när vi kom. För min del ser det inte så ljust ut på shoppingfronten. Hittills har det bara blivit 1 par solglasögon och så har jag fått en klockmani. Har råkat köpa 6 st plastklockor i olika färger för ungefär 170 kr. Dom andra har handlat en hel del fotbollströjor.

Pernilla och Marcus tycker att jag är en ganska dålig förlorare när det gäller kortspel men det vet jag inget om  Vi har haft några filmkvällar och har sett både bra och dåliga filmer. Den sämsta måste ha varit den vi såg igår. Det skulle vara 2012 men vi tror att det var en fejkvariant. Den var i alla fall skitdålig. Ha det bra //sarah

Onsdagen den 25 november

Ännu en fin dag snart till ända, ja kanske den finaste hittills. Nästan lite för varmt, men vi ska inte klaga. Ända fram till idag så har det blåst ganska mycket, men idag så har det bara varit en ljum bris. Vi badar på ett ställe som heter Takiap Bech som ligger några km söder ut från Hua Hin. Hit tar vi oss med anläggningens Tuk Tuk. Här är det väldigt fin strand och bra service på stranden, så hit kommer vi nog att åka till resterande dagar också.

Jag tycker vi har hittat det bästa matstället som bara ligger ett stenkast från där vi bor. Stället heter Cafe de Lewis och är både billigast och bäst enligt min mening. Vi har ätit där nu några kvällar med förrätt, flera huvudrätter, efterrätt, cola och öl för 125 kr på 3 personer. Detta hade nog kostat över 1000 spänn på Aroy i Falköping.

Kvällarna ägnar vi till att spela kort (jag är ganska dominerande), läsa böcker, titta på film och strosa omkring på någon av Hua Hins marknader. Vi har fixat en del julklappar, men det har varit ganska lugnt hittills på inköpsfronten. Det är väl jag som har handlast mest, men så är det när man har med sig två damer som har lite svårt att bestämma sig.

Pernilla och Sarah har läst ut flera böcker och jag har lyckats att läsa ut en (det finns ju så mycket att titta på). Dan Browns senaste ”Den förlorade symbolen”. Helt klart godkänd, men inte riktigt lika vass som hans förra böcker.

//Mackan

Sondag 22 november

Hej!!

Här flyter allt på som vanligt. Uppstigning innan åtta, äter vår goda frukost och njuter av att se Sarah svepa sin Underberger.(lika gott varje morgon) Sen smörjas det och vi tar Tuk-Tuk till stranden. Tyvärr så blåser det en del så vi får åka en bit för att komma till stranden. Så tyvärr Anna & Tobbe har vi inte kunnat gå till vårt favoritställe än men vi hoppas kunna göra det snart. Idag har dagen på stranden bestått i att läsa och jag kan berätta att Sarah har läst ut sin första bok och Mackan jobbar på det. Lite  röda har vi också lyckats bli det är skönt när det svider i skinnet. Igår satt vi på en restaurang som visade fotboll Liverpool – Manch City. Ikväll har vi inte riktigt bestämt oss vart vi ska äta, ett av det viktigaste vi har att göra, äta alltså. Lite shopping hinner vi nog också med.

Hörs snart igen!!!! /Pernilla

Fredag 20/11

Hej Hej!

Dagen började med den som vanligt goda frukosten(ägg, yoghurt å rostat bröd). Sen kommer det jobbiga när man ska dricka upp en flaska Underberg men med några grimaser senare har man fått i sig den också. Efter detta tog vi tuk-tuken till stranden och har legat där hela dagen J maten är kanon, jag äter stekt ris med kyckling, Mackan kyckingsoppa och Pernilla varierar sig lite. Jag brände mig på en manet idag men lever fortfarande. Pernilla har redan läst ut 2 st böcker för Mackan och mig går det lite sämre. Igår var vi på en fiskerestaurang och käkade kyckling, det var den dyraste (200 kr) och den sämsta maten vi har ätit hittills. Annars ärter och dricker vi väldigt billigt. En dag på stranden med tre solstolar, parasoll, mat, dricka och transport med tuk-tuk kostar ca 200 kr. Nu blir det lite glass på altanen sen bär det av till köpcentret kanske kan bli lite shopping man vet ju aldrig J  hör av oss snart igen. /Sarah

Onsdag 18 november

Vi har kommit fram och allt ar bra. Men tyvarr sa har vi inte fatt igang internet i huset an.
35 grader i luften och 28 i vattnet. God mat och god dryck (ol). Turkish airlines var over forvantan.

Måndagen den 16 november

Falköping kl 07:30
Snart bär det iväg. Vi har nu packat det mesta tror vi. Snart ska vi åka hämta Sarah och åka upp till svarfar och svärmor och äta frukost. Sedan har vi ett dygn resa framför oss. Transport med bil upp till Arlanda, transport från bilparkeringen till terminalen, flygresa först till Istanbul, byte av plan och sedan mot Bangkok, taxi 20 mil från Bangkok till Hua Hin. Vi borde vara framme i Hua Hin imorgon (tisdag) vid 17-tiden (lokal tid). Så vi har ett ganska tufft dygn framför oss. Men det som väntar på något gott....
/Mackan

Fredagen den 13 november

På måndag 16/11 åker jag, Pernilla och Pernillas syster dotter Sarah, till Hua Hin i Thailand. Vi ska vara där i dryga två veckor. Har tänkt när andan faller på skriva lite om resan och våra upplevelser från resan på denna sida. Vågar inte lova hur mycket det blir, men den som lever få se. Kanske jag kan få Pernilla eller Sarah att skriva några rader också....
Bilden är tagen från balkongen från det hus vi kommer att bo. Området heter Baan Funny och ligger ca 1 km utanför Hua Hins centrum. Jag och Pernilla var där 2006 och vi tyckte det var så bra att det var värt att åka dit en gång till. /Marcus
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.